ISLAMIC GUIDANCE AND COUNSELING SERVICES AT MADRASAH IN INTERVENTING CASES OF VIOLENCE AGAINST CHILDREN IN CENTRAL LOMBOK DISTRICT
DOI:
https://doi.org/10.20414/altazkiah.v14i01.11497Keywords:
Guidance, Islamic, Counselling, Violence, Teachers, StudentsAbstract
The purpose of this study is first to describe the general picture of the forms of cases of Violence Against Children (KTA), identify and analyse the steps for handling cases of Violence Against Children (KTA), describe and outline efforts to prevent cases of Violence Against Children (KTA) through Islamic Guidance and Counseling services at Madrasahs. The research method uses qualitative research with a descriptive analysis type. Data sources are obtained from interviews, observations, and documentation. Data analysis techniques include data reduction, data presentation, deductive and inductive qualitative analysis and drawing conclusions or verification. The results of the study show a general picture of the forms of cases of Violence Against Children (KTA), such as physical, psychological, economic, social, verbal, and cyber violence, and no indication of sexual violence was found. Steps for handling cases of
Violence Against Children (KTA) carried out by BK teachers include early identification and detection, case assessment, intervention planning, intervention implementation, empowerment of parents and teachers, monitoring and evaluation, and follow-up. Efforts to prevent cases of violence against children (KTA) through education and socialisation, development of child-friendly school programs, formation of violence prevention teams, monitoring and early detection, strengthening guidance and counselling services, and strengthening the role of parents.
Downloads
References
Afifah, W. dkk. (2021). Buku Saku Pencegahan Kekerasan Perempuan dan Anak. Surabaya : FH Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.
Eleanora, F. N. dkk (2021). Buku Ajar Hukum Perlindungan Anak dan Perempuan. Malang : Mazda Media.
Fithrayani, A. (2017). Peran Konselor Sekolah dan Strategi Penanganan Kekerasan terhadap Anak. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling di Universitas PGRI Adi Buana Surabaya Bekerja sama dengan Pengurus Daerah Asosiasi Bimbingan dan Konseling Indonesia (ABKIN) Provinsi Jawa Timur. 47-54.
Halimah, N. H. S. & Muttaqin, Z. (2017). Proses Bimbingan Konseling Sosial dalam Penanganan Kekerasan Seksual pada Anak. Jurnal Irsyad : Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, dan Psikoterapi Islam, 59-78.
Hartono. (2017). Menghindari Kekerasan pada Siswa Melalui Layanan Bimbingan dan Konseling yang Menyenangkan. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling di Universitas PGRI Adi Buana Surabaya Bekerja sama dengan Pengurus Daerah Asosiasi Bimbingan dan Konseling Indonesia (ABKIN) Provinsi Jawa Timur. 13-23.
Ismaidar & Rahmayanti. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Anak Sebagai Korban Kekerasan Dalam Rumah Tangga. Jawa Tengah : Eureka Media Aksara.
Lestari, R. dkk (2021). Buku Panduan Pendampingan Dasar Kasus Kekerasan Terhadap Perempuan dan Anak. Bandung : Lembaga Bantuan Hukum (LBH) Bandung Didukung Oleh USAID and The Asia Foundation.
Nikmatullah, dkk. (2022). Buku Saku Kekerasan Seksual. Mataram : UIN Mataram Press.
Nurihsan, A. J. (2017). Starategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung : Refika Aditama.
Nurihsan, A. J. (2018). Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung : Refika Aditama.
Nurkoyah, T. (2021). Proses Konseling Dalam Menangani Kasus Kekerasan Terhadap Anak di UPTD PPA DPPKBP3A Kabupaten Banyumas. Skripsi Program Studi Bimbingan dan Konseling Islam Fakultas Dakwah UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.
Prayitno. (2017). Konseling Profesional yang Berhasil. Jakarta : Rajawali Pers.
Ramayulis & Mulyadi. (2016). Bimbingan dan Konseling Islam di Madrasah dan Sekolah. Jakarta : Kalam Mulia.
Ridwan. (2015). Penanganan Efektif Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Sudrajat, T. dkk. (2020). Pedoman Pencegahan dan Penanggulangan Tindak Kekerasan di Sekolah Dasar. Jakarta : Direktorat Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sugiharto, A.F. dkk. (2021). Pedoman Pelayanan dan Rujukan Kasus Kekerasan Terhadap Perempuan dan Anak Bagi Petugas Kesehatan. Jakarta : Direktorat Kesehatan Keluarga Kementerian Kesehatan RI.
Wardati & Jauhar, M. (2017). Implementasi Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta : Prestasi Pustakarya.
Willis, S. (2015). Konseling Keluarga. Bandung : Alfabeta.
Wulandari, R & Suteja, J. (2019). Konseling Pendidikan Seks dalam Pencegahan Kekerasan Seksual Anak (KSA). Jurnal Prophetic: Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 61-82.
Yusuf, S & Nurihsan, A. J. (2016). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Yusuf, S. (2017). Bimbingan dan Konseling Perkembangan : Suatu Pendekatan Komprehensif. Bandung : Refika Aditama.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 111 tahun 2014 Tentang Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.
Peraturan Menteri Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2022 Tentang Standar Layanan Perlindungan Perempuan dan Anak.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 35 tahun 2014 tentang Perubahan Atas Undang-undang Nomor 23 tahun 2002 tentang Perlindungan Anak.
https://kekerasan.kemenpppa.go.id/Data Kasus Kekerasan di Indonesia. diakses tanggal 01 Januari 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Al-Tazkiah Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.